نظرات شما عزیزان:
برچسبها:
![](http://m-qaleb.com/Templates/free/M-QaLeB/blogfa/simple/religion/008162740/images/icon_tag.png)
ع
ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺗﺪﻭﻳﻦ ﺍﻋﻠﺎﻣﻴﻪ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ، ﭘﺪﻳﺪﻩ ﺍﻱ ﻧﻮﻳﻦ ﺍﺳﺖ (1948): ﺍﻣﺎ ﺣﻘﻮﻕ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻗﺪﻣﺘﻲ ﺑﺲ ﺩﺭﺍﺯ ﺩﺍﺭﺩ. ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﺳﺘﺎ ﻧﻘﺶ ﺍﻧﺒﻴﺎﺀ ﺍﻟﻬﻲ ﺩﺭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻫﺎﻱ ﺣﻜﻤﺎﻱ ﻳﻮﻧﺎﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ، ﻭ ﺧﺼﻮﺻﺎً ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺷﮕﺮﻑ ﻭ ﺑﻨﻴﺎﺩﻳﻦ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺑﺮ ﻓﻠﺎﺳﻔﻪ ﺑﺰﺭﮒ ﻗﺮﻭﻥ ﺍﺧﻴﺮ ﺍﺭﻭﭘﺎ، ﻧﻈﻴﺮ «ﻣﻨﺘﺴﻜﻴﻮ» ﻭ «ﮊﺍﻙ ﮊﺍﻙ ﺭﻭﺳﻮ» - ﺍﻧﺪﻳﺸﻤﻨﺪﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻋﻠﺎﻣﻴﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ، ﻣﺎﻳﻪ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍﺍﺯ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ - ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻧﻤﻮﺩ (ﻧﻘﺎﻁ ﻗﻮﺕ ﺍﻋﻠﺎﻣﻴﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ ﺍﻓﺮﺍﻁ ﻭﺗﻔﺮﻳﻄﻬﺎﻱ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻣﻮﺯﻩ ﻫﺎ ﺭﻭﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ)، ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺍﻋﻠﺎﻣﻴﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻏﺮﺏ (ﺍﻭﻣﺎﻧﻴﺴﻢ ﻭ ﻟﻴﺒﺮﺍﻟﻴﺴﻢ) ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻀﺎﻣﻴﻦ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﺍ، ﺑﺎ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻛﻢ ﻭ ﺑﻴﺶ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﻋﻠﺎﻣﻴﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﺍﻧﮕﻠﺴﺘﺎﻥ (1688)،ﺍﻋﻠﺎﻣﻴﻪ ﺍﺳﺘﻘﻠﺎﻝ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ (1776) ﻭ ﺍﻋﻠﺎﻣﻴﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ ﻭ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪ ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ (1789) ﻭ ﻣﻨﺸﻮﺭ ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ (1945)، ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻧﻤﻮﺩ. ﺗﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ 10 ﺩﺳﺎﻣﺒﺮ 1948 ﻣﻴﻠﺎﺩﻱ ﺑﻪ ﺷﮕﻞ ﻛﻨﻮﻧﻲ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻣﺠﻤﻊ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ ﺭﺳﻴﺪ. ﺑﻪ ﻃﻮﺭﺧﻠﺎﺻﻪ ﺩﺭ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﭘﻴﺪﺍﻳﺶ ﻭ ﺗﺪﻭﻳﻦ ﺍﻋﻠﺎﻣﻴﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ ﮔﻔﺘﻨﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﺪﺍﻳﺶ ﻭ ﺗﺪﻭﻳﻦ ﺍﻳﻦ ﺍﻋﻠﺎﻣﻴﻪ، ﺩﺭ ﺳﻴﺮ ﺍﺭﻭﭘﺎﻳﻲ ﺁﻥ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺟﻨﺒﻪ ﺍﻧﻔﻌﺎﻟﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺍﻧﻘﻠﺎﺑﺎﺕ ﻭ ﺣﺮﻛﺘﻬﺎﻱ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﻧﻈﺎﻣﻬﺎﻱ ﺍﺳﺘﺒﺪﺍﺩﻱ ﻭ ﺳﺘﻤﮕﺮ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺁﻥ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﺩﻭ ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺍﻭﻝ ﻭ ﺩﻭﻡ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﻲ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ، ﻣﻄﺮﺡ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ. ﺧﺼﻴﺼﻪ ﺍﻧﻔﻌﺎﻟﻲ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﺍﻋﻠﺎﻣﻴﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺗﺪﻭﻳﻦ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺁﻥ ﻧﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﻓﺎﺭﻍ ﺍﺯ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻓﺮﺍﻁ ﻭ ﺗﻔﺮﻳﻂ ﻭ ﺑﺎ ﻧﻈﺮﻱ ﻣﻌﻘﻮﻟﺎﻧﻪ، ﺟﺎﻣﻊ ﻧﮕﺮ ﻭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻳﺎﺏ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺣﻘﻮﻕ ﺍﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﻨﺪ. ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻋﺎﻣﻞ، ﺍﻋﻠﺎﻣﻴﻪ ﺑﺎ ﻛﺎﺳﺘﻲ ﻫﺎ ﻭ ﺍﺷﻜﺎﻟﺎﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮ ﺟﻨﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ، ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻭ ﺗﺪﻭﻳﻦ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺍﺭﻭﭘﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺯﻥ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﻱ ﻭ ﻛﺮﺍﻣﺖ، ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺍﺭﺯﺵ ﻭ ﺣﻘّﻲ- ﺣﺘﻲ ﺑﻪ ﻟﺤﺎﻅ ﺗﺌﻮﺭﻳﻚ - ﻗﺎﺋﻞ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ، ﮔﺎﻣﻲ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺍﺣﻴﺎﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻧﻴﺖ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﺍﻣﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﻭ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻓﻘﻪ ﻭ ﺣﻘﻮﻕ ﺍﺳﻠﺎﻡ، ﻛﻪ ﭼﻬﺎﺭﺩﻩ ﻗﺮﻥ ﻗﺒﻞ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺍﺭﺯﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺯﻥ، ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ، ﺁﺯﺍﺩﻱ، ﻛﺮﺍﻣﺖ، ﺗﺴﺎﻭﻱ ﻭﺑﺮﺍﺑﺮﻱ، ﺣﻖ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﻇﻠﻢ ﻭ...ﻗﺎﺋﻞ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻲ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻧﻤﻲ ﮔﺮﺩﺩ. نظرات شما عزیزان: برچسبها: جمعه 15 فروردين 1393برچسب:, 12:42
![]() |
|